فرشید اکبری

ترنم روابط عمومی الکترونیک

ترنم روابط عمومی الکترونیک

akbarifarshid

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

روابط عمومی الکترونیک

جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۳۴ ب.ظ

 روابط عمومی الکترونیک

تعریف روابط عمومی : روابط عمومی بخشی از سازمان است که وظیفه ارتباط با کارکنان ، ارتباط با مردم ،ارتباط با سازمانها و ارگانها و نهادها و ارتباط با رسانه ها به ویژه رسانه های جمعی را با هدف ایجاد تفاهم ، رفع سوء تفاهم ها ، تولید رضایت و جلب مشارکت بر عهده دارد . 
تعریف روابط عمومی الکترونیک : روابط عمومی الکترونیک روابط عمومی است که ازجدیدترین تکنولوژی های ارتباطی به بهترین وجه و در بالاترین سطح جهت تسریع و تسهیل در انجام وظایف ارتباطی خود بهره می گیرد . 
تفاوت های روابط عمومی سنتی و روابط عمومی الکترونیک : 
1ـ روابط عمومی سنتی از تابلوهای اعلانات استفاده می کند در حالی که روابط عمومی الکترونیک از صفحات نمایش الکترونیک و سیستم اتوماسیون اداری بهره می گیرد . 
2ـ روابط عمومی سنتی جهت ارسال نامه ، خبر و ... از فکس استفاده می کند در حالی که روابط عمومی الکترونیک از پست الکترونیکی ( ایمیل ) و سامانه پیامک (sms ) بهره میگیرد . 
3ـ روابط عمومی سنتی با صرف وقت و نیروی زیاد به تهیه بریده جراید و جست و جو درسایت ها برای دستیبابی به بازتاب اخبار خود اقدام می کند ولی روابط عمومی الکترونیک با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری با صرف کمترین وقت و نیروی انسانی این امور را انجام می دهد . 
4ـ روابط عمومی سنتی ظرفیت های ارتباطی پائینی نسبت به روابط عمومی الکترونیک دارد یعنی روابط عمومی الکترونیک با استفاده از ظرفیت تکنولوژی های جدید ارتباطی مانند رایانه و تلفن همراه و سایر رسانه ها از این قبیل با مخاطبان بیشتر در زمان کوتاهتر رابطه برقرار می کند . 
5ـ روابط عمومی الکترونیک برخلاف روابط عمومی سنتی مخاطب را از مراجعه حضوری برای دریافت اطلاعات و راهنمایی بی نیاز می کند و از طریق سایت اطلاع رسانی خود ،نیازهای اطلاعاتی مخاطبان خود را پاسخ می دهد 

خبرنویسی الکترونیکی : 
مشاهده یک رویداد از سوی خبرنگار و گزارش آن از طریق رایانه دستی (لپ تاب ) یا تلفن همراه در کوتاه ترین زمان از ضرورت های خبرنویسی در روابط عمومی الکترونیک است درخبر نویسی الکترونیکی استفاده از تکنولوژی های نوین اطلاع رسانی مدنظر است . روابط عمومی الکترونیک در خبرنویسی برای سایت ، نشریه الکترونیکی و ... از این شیوه استفاده می کند که سرعت در تهیه و انتشار خبر از شاخصه های این نوع خبرنویسی است .

روابط عمومی الکترونیک و تکنولوژی های نوین ارتباطی : 
1ـ وب سایت : یکی از فنون رسانه ای که به مدد بهرهگیری از اینترنت سهولت و سرعت بالایی در اطلاع رسانی فراهم کرده است راه اندازی سایت است که این قابلیت را ایجاد کرده که روابط عمومی ها با بهره گیری از آن آخرین اطلاعات سازمان را بصورت لحظه ای در اختیار مخاطبان قرار دهند . 
در مورد سایت چند نکته حائز اهمیت است ، اول اینکه طراحی و گرافیک سایت باید جذاب باشد . دوم سایت باید از نظر اطلاعاتی قوی باشد و اطلاعات کامل سازمان را داشته باشد . سوم سایت باید تعاملی باشد و اجازه انتقاد و پیشنهاد و تعامل را به مخاطبان خود بدهد . چهارم اینکه اطلاعات سایت باید به روز باشد . پنجم اصل خلاقیت و نو آوری در سایت رعایت شود . 
2ـ پیامک : راه ارتباطی ساده ، جدید و کم هزینه که به صورت متن (sms) و تصویر (mms ) وجود دارد . پیامک مخاطب های زیادی را در بر می گیرد و از این نظر رسانه مهمی است مشروط بر آنکه : 
1ـ پیام های ارسالی کوتاه باشد 2ـ اهم مطالب از این طریق اطلاع رسانی شود و از پیامک کردن اخبار و اطلاعات کم اهمیت اجتناب گردد . 
3ـ تعداد پیامک های ارسالی آنقدر زیاد نشود که به ضد تبلیغ تبدیل گردد و کارایی خود را از دست بدهد که در این صورت بازگرداندن مخاطب از دست رفته بسیار سخت و دشوار وگاهی ناممکن خواهد بود پیامک دارای چند ویژگی است : 
1ـ سرعت  2ـ ساده بودن آماده سازی محتوا  3ـ گستردگی مخاطب  4ـ اقتصادی بودن  5ـ تعاملی بودن  6ـ امکان هدف گذاری پیامک برای گروه خاصی از مخاطبان 
3ـ وبلاگ : یکی از ابزارهای مورد استفاده در روابط عمومی الکترونیک ، وبلاگ ها هستند . امروزه تقریباً در هر ثانیه یک وبلاگ دراینترنت ایجاد می شود و هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد . ویژگی سهولت در راه اندازی باعث رشد وبلاگ ها شده و وبلاگ های فارسی هم در ردیف فعالترین وبلاگ هاقرار دارند و روابط عمومی ها هم می توانند برنامه ها و اخبار خود را از طریق وبلاگ در معرض دید مخاطبان قرار دهند . 
4ـ وادکست : یکی از امکاناتی که روابط عمومی الکترونیک از آن بهره می گیرد ویدیو کست و یا وادکست است که عبارت است از قرار دادن فایل های تصاویر ویدئویی بر روی سایت سازمان برای مثال قرار دادن فیلم نشست های خبری و یا افتتاح طرح ها و ... بر روی سایت سازمان 
5ـ ویدئو کنفرانس : برقراری ارتباط بدون نیاز به حضورفیزیکی با ویژگی داشتن صوت و تصویر همزمان و از دسته ارتباطات گروهی است که امکان برقراری ارتباطی بین گروهی محدود ا ز افراد را فراهم می آورد . 
6ـ پست الکترونیک : روابط عمومی الکترونیک ، پیام ها، اخبار ، گزارش ها ، مقالات ، دعوت نامه ها و ... را به جای فکس از طریق پست الکترونیک برای مخاطبان خود ارسال می دارد و پیام های آنان را دریافت می دارد . 
7ـ بلوتوث : روابط عمومی الکترونیک با استفاده از تکنولوژی بلوتوث نرم افزارهای معرفی سازمان و دیگر موارد مورد نظر خود را به مخاطبان انتقال می دهد . بلوتوث می تواند حاوی اطلاعاتی شامل فهرستی از مدیران ،کلیپ کارهای موفقیت آمیز ، ساختار و تشکیلات معرفی سازمان و ... باشد . 

مجله الکترونیکی : 
مجله الکترونیکی یا خبرنامه الکترونیکی ، سند مکتوب الکترونیکی است که در سازمان های دولتی یا غیر دولتی در زمینه های اخبار سازمان ، مسائل آموزشی ، فنی و تخصصی ،فرهنگی و تبلیغاتی و نظایر آن منتشر و به منظور اطلاع رسانی ، ایجاد ارتباط وهمگرایی فکری و جلب نظر و همکاری بین مشتریان بالقوه و بالفعل با سازمان توزیع میشود . 
روابط عمومی الکترونیک و انقلاب اطلاعات : 
روابط عمومی الکترونیک ، پدیده ای است تکنولوژیک که زاییده انقلاب اطلاعات وارتباطات است و در واقع اگر این تحول علمی ـ تکنولوژیک رخ نمی داد ، روابط عمومی الکترونیک نیز مطرح نمی شد . از سوی دیگر روابط عمومی الکترونیک در درون جامعه ای جریان دارد که آن نیز زاییده همین تحول است و همگام با این تحولات در حال تکامل است. 
تهیه سخت افزارها و نرم افزارها برای الکترونی شدن روابط عمومی ها فقط یک سوی ماجراست ، سوی دیگر این ماجرای پرشتاب درک صحیح مخاطب ، نیازها و انگیزه های اوست .با چنین فهمی از حقایق دنیای مجازی می توان برای آینده برنامه ریزی کرد و به موفقیت ارتباط انسانی در روابط عمومی الکترونیک امیدوار بود . همچنین با پیشرفت فناوری های نوین ، نگاهی نو به عملکرد روابط عمومی ها ضروری است . 

روابط عمومی آنلاین : 
روابط عمومی آنلاین درباره استفاده از اینترنت برای ارتباط با مخاطبان یا مراجعان کلیدی وب سایت یا موسسه تجاری ، ایجاد آگاهی و افزایش تماس ، پدید آوردن و حفظ اعتماد به انگاره و مارک و مکاتبه برای حل بحران ها است . بسیار شبیه روابط عمومی سنتی عمل می کند ، فقط مجموعه ابزارهای روابط عمومی آن متفاوت است . 
روابط عمومی آنلاین به نحو فزاینده ای به خودی خود اهمیت و مقبولیت پیدا می کند ،زیرا شاغلان روابط عمومی برای افزودن بر اهداف خود در زمینه مراجعان از تکنولوژیهای جدید از جمله اینترنت استفاده می کنند . شاغلان روابط عمومی آنلاین باید درساخت وبلاگ ، ایجاد پیوند ( لینک ) ، سایت های رسانه ای اجتماعی مانند ریگ وبازاریابی موتور جستجو (SEM ) ، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تبحر کامل داشته باشند . در روابط عمومی آنلاین ارتباط با رسانه ها ، سازمانها ، مردم و سایر مراجعان بصورت آنلاین از طریق اینترنت ، چت روم و پست الکترونیکی صورت می گیرد .

ابزارهای روابط عمومی آنلاین : 
ابزارهای موجود در روابط عمومی آنلاین یا وب سایت عبارتند از : 
1ـ اطلاعیه های مطبوعاتی : اطلاعیه مطبوعاتی را میتوان در روابط عمومی آنلاین مانند روابط عمومی آفلاین مورد استفاده قرار داد . درروابط عمومی آنلاین پیگیری روابط رسانه ای به شکل سنتی آن وجود ندارد ولی توزیع اطلاعیه های مطبوعاتی آنلاین اجازه میدهد خبرهای خود را در موتورهای جستجوی خبرمانند google news و news! yahoo که مورد مشاهده مستقیم مخاطبان قرار می گیرد توزیع کنند . 
2ـ توزیع مقاله : نوشتن و توزیع کردن مقالات تخصصی در راهنماهای آنلاین مقالات روش دیگری برای نشان دادن تخصص و ایجاد اعتماد است . 
3ـ بهینه سازی موتور جستجو : بازار تخصصی دقیقی درروابط عمومی آنلاین است کل مقصود از بهینه سازی موتور جستجو رویکرد فروش با شیوههای تبلیغاتی ظریف (soft sell ) از طریق عرضه بیشتر و بالا بردن سطح آگاهی به خصوص با قرار گرفتن در رتبه بندی ها است که نهایتاً به کثرت مراجعه به وب سایت و یا فروش خواهد شد . 
4ـ خبرنامه های ایمیلی : خبرنامه های ایمیلی را میتوان برای هریک از مخاطبان یا مراجعان اصلی وب سایت به عنوان وسیله ارتباط مستقیم جهت حفظ انگاره ( تصویر ) و قوی نگه داشتن آگاهی نسبت به مارک تجاری مورد استفاده قرار داد . 
5ـ پادکست و سمینار اینترنتی : اگر چه سمینارها ابزار موثر روابط عمومی آفلاین هستند اما پادکست و سمینمارهای اینترنتی می توانند همان هدف را تحقق بخشند و بعنوان ابزار دیگری جهت ایجاد شهرتی مبتنی بر نمایش دادن تخصص در بازار تخصصی عمل کنند 
شروط تحقق روابط عمومی الکترونیک : 
1ـ به کارگیری جدیدترین تکنولوژی های روز در حوزه ارتباطات 
2ـ آموزش نیروی انسانی برای استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی 
3ـ تغییر رویکرد سازمانی و فراگیر شدن شیوه های نوین ارتباطی 
4ـ برقراری ارتباط ، به رسمیت شناختن مخاطبان ، ارباب رجوع و احترام به خبرنگار ونه فقط صرفاً استفاده از تکنولوژی بدون در نظر گرفتن اصول کار روابط عمومی 
روابط عمومی الکترونیک تعاملی است . 
تعامل از جمله ویژگی های روابط عمومی الکترونیک است که برای ارسال پیام هایی که میتوانند بازخورد آنی یا خیلی سریع ، زنده یا تعاملی داشته باشند از رسانه های دیجیتال ( اینترنت ، ایمیل و ... ) حداکثر استفاده را می نماید این می تواند شامل فعالیت گسترده و دیگر موارد مهم رسانه های دیجیتالی باشد . 

وسایل ارتباط افقی : 
اینترنت ابزار پرقدرتی است که ظاهراً به عنوان وسیله برقراری ارتباط عمودی مورد بررسی قرار گرفته است اما آنچه بسیار مهم است این است که وسایل ارتباط افقی متعددی همچون اینترنت و موبایل و موارد مشابه ارتباطات عمودی را تحت الشعاع قرار داده اند. این ابزار نوعی ارتباط افقی را که آشکار نیست اما در اکثر موارد حداقل به قدرت نوع عمودی آنهاست امکان پذیر می سازد . منظور از ارتباط افقی ، ارتباط بین افرادی است که ممکن است همدیگر را بشناسند یا کاملاً غریبه باشند ولی به هر حال به خاطرعلایق مشترکی که دارند از طریق یک رابط با هم در ارتباط هستند . این جریان جریانی قدرتمند است زیرا سطح آگاهی انسان را ارتقایی چشمگیر می بخشد . 
رسانه اجتماعی : رسانه اجتماعی نامی است که به وب سایت ها ، ابزار های آنلاین و دیگر فناوری های ارتباطات تعاملی (ICT ) داده شده است که به کاربران آنها امکان می دهد تا از طریق تبادل اطلاعات ، عقاید ، دانش وعلایق با یکدیگر تعامل داشته باشند . رسانه اجتماعی ، اجتماعات و شبکه هایی به وجودمی آورد و افراد را به مشارکت در آنها تشویق می کند . روابط عمومی ها می توانند با ایجاد شبکه های اجتماعی با موضوعات اختصاصی و یا با مشارکت در شبکه های اجتماعی بااهداف مورد نظر سازمانی خویش در جهت الکترونیکی شدن گام بردارند . 

روابط عمومی 2 : 
روابط عمومی 2 ، ا ستراتژی جدیدی است که فناوری های در حال پیدایش را به کار می بردتا کارآیی روابط عمومی را بالا ببرد . سازمان ، بلاگ ها ، پادکست ها ، آر. اس. اس وسایر ابزارها را به ترکیب روابط عمومی خود اضافه می کند تا پیام خود را سریعاً به طیف وسیعی از مردم برساند . 

وظیفه روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی : 
در جامعه اطلاعاتی ، روابط عمومی ها به عنوان تولید کننده و ارائه کننده خدمات واطلاعات به مخاطبان خود ، مسئولیت سنگینی در شفاف سازی ارتباطی و اطلاعاتی ، به رسمیت شناختن ، حق دسترسی مخاطبان به اطلاعات ، احساس مسئولیت و پاسخگویی در برابرمخاطبان و ایجاد ارتباطات دوسویه و تعاملی با مخاطبان و ضرورت به کارگیری فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات و روابط عمومی الکترونیک بر عهده دارند . 

ارتباطات در روابط عمومی اینترنتی : 
در روابط عمومی سنتی ، بیشتر ارتباطات عملاً به صورت یک طرفه برقرار شده و مطالبی که ارائه می شود ، محدود و غیر متنوع و برای همه مخاطبان با سلیقه های متفاوت یکسان است ، در حالی که در ارتباطات اینترنتی ، امکان ایجاد ارتباط تعاملی و فرد به فرد فراهم است و می توان بسیار سریع و راحت با مخاطب ارتباط برقرار کرد و اطلاعات واخبار بسیار متنوع تر و جاذب تری را براساس علایق خاص وی به او ارسال کرد . 

ویدئوی زنده : 
ویدئوی زنده شبیه پادکست است و هر 2 دارای پخش دیداری و شنیداری روی اینترنت هستند اما پادکست ضبط می شود و سپس روی کامپیوتر منتقل می شود ولی ویدئوی زنده در همان لحظه پخش ، تصویر برداری می شود . بر خلاف تجربه گوش دادن به پادکست در تنهایی ،شرکت های رادیویی و تلویزیونی ، ویدئوهای زنده را به اتاق های گفت و گو و دیگر شبکه های اجتماعی پیوند می دهند تا بدین ترتیب بینندگان بتوانند به هنگام تماشا با هم تبادل نظر کنند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۱
فرشید اکبری farshid akbari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی