فرشید اکبری

ترنم روابط عمومی الکترونیک

ترنم روابط عمومی الکترونیک

akbarifarshid

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

تورات، انجیل، زبور و فرقان را دقیق خوانده اید

پنجشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۰۸:۴۱ ب.ظ

قال علی(ع):

قَرَأتُ التَّورَاةَ وَ الإنجِیلَ وَ الزَّبُرَ وَ الفُرقَانَ و اختَرَتُ مِن کُلَّ کِتَابٍ کَلِمَةً:

مِن التَّوراةِ: من صَمَتَ نجا

وَ مِنَ الإنجِیلِ: مَن قَنِعَ شَبِعَ

وَ مِنَ الزّبُورِ: مَن تَرَکَ الشَّهَوَاتِ سَلِمَ من الافَاتِ

وَ مِنَ الفُرقَانِ: مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُه

مولای متقیان امیرالمؤمنین امام علی(ع) فرمودند:

تورات و انجیل و زبور و فرقان را خواندم و از هر کتابی کلمه ای را انتخاب کردم:

  • Ø      از تورات این را فرا گرفتم که هر کس سکوت اختیار کند (از بلاها و مهلکه ها)نجات پیدا میکند

باید مواظب باشیم که چه مى گوییم و چه مى کنیم . گفته هاى ماست که براى ما عروج مى آورد؛ گفته هاى ماست که براى ما سقوط مى آورد. یک مورچه که دانه اى در دهان دارد، بالا مى رود و یک غفلت او را از بالا به زیر مى اندازد. یک شبانه روز زحمت کشیده تا به در خانه اش رسیده اما یک غفلت موجب سقوطش مى شود. انسان هم گاهى اوقات با یک غفلت خود را سال ها از مسیر منحرف میکند وزحماتش را هدر می دهد. شخصی آمده بود پیش رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) عرض کرد: یا رسول الله ، چه کنم تا نجات پیدا کنم ؟ چه کنم تا سقوط نکنم ؟ حضرت رسول الله اشاره فرمودند به زبانشان ، زبان مبارک خود را بیرون آوردند و اشاره فرمودند به زبان ، یعنى مواظب زبانت باش .

 [معنای این سخن این نیست که انسانها، منزوی و گوشهگیر شوند و به هیچ چیزی کار نداشته باشند بلکه منظور این است که انسان، بیجهت و بیجا سخن نگوید و کاری که مناسب او و جامعه نیست را انجام ندهد]، تعبیرات زیادی در رابطه با سکوت وارد شده است کما اینکه امام علی (ع) فرموده است: «الصَّمْتُ حُکْمٌ وَ السُّکُوتُ‏ سَلَامَةٌ»، لذا انسان باید سعی کند که به جای اینکه زیاد سخن بگوید، بیشتر و بهتر گوش بدهد و معروف است که میگویند اینکه خدای متعال به انسان دو گوش ولی یک زبان داده است بیانگر این است که انسان باید بیشتر گوش بدهد و کمتر حرف بزند. در شعری از سعدی نیز اینگونه آمده است:

اگر چه پیش خردمند خامشی ادب است

به وقت مصلحت آن بِه که در سخن کوشی

دو چیز طیره [نقصان] عقـل است دم فـرو بستن

به وقت گفتـن و گفتــن به وقت خامــوشـی

  • Ø      و از انجیل؛ هر کس قانع باشد، سیر گردد

خداوند متعال به حضرت داود(ع) وحی نمود که:

اى داود! من پنج چیز را در پنج چیز قرار داده ام، ولى مردم آنها را در پنج چیز دیگر مى‏ جویند و نمى‏ یابند.

علم حقیقی را در گرسنگى و تلاش و کوشش قرار داده ام، ولى مردم آن را در سیرى و راحتى مى‏ جویند و نمى ‏یابند.


عزّت را در اطاعت از خودم نهاده‏ام ولى مردم آن را در خدمت به سلاطین طلب مى‏ کنند و نمى‏ یابند.


بى‏ نیازى را در قناعت قرار داده ام، ولى مردم آن را در مال زیاد مى‏ جویند و نمى‏ یابند.


رضایت خودم را در نارضایتى نفس نهاده‏ ام، ولى مردم آن را در رضایت نفس طلب مى‏ کنند و نمى‏ یابند.


و راحتى و آسایش را در بهشت قرار داده ‏ام، امّا مردم آن را در دنیا مى‏ جویند و نمى‏ یابند.

[و بر عکس کسی که قانع نیست همیشه گرسنه است لذا انسان باید به آنچه دارد قانع باشد و اگر خدای نکرده گرفتار چشم و همچشمی بشود همیشه احساس کمبود خواهد داشت]. علما با اینکه ثروت فراونی به دستشان میرسیده است لکن همیشه قانع بودهاند و آنرا برای خود خرج نمیکردند، کما اینکه در احوالات شیخ انصاری (ره) نوشتهاند که: شخصی با اطلاع از ساده زیستی و سکونت شیخ در یک خانه کوچک و محقر؛ به اصرار، پول زیادی فقط و فقط با شرط؛ ساخت یا خرید خانه به شیخ انصاری (ره) حبه می کند و شیخ (ره) با آن پولها مسجدی ساخت و وقتی آن شخص(پس از بجا آوردن اعمال حج) به دیدار شیخ (ره) آمد و متوجه شد که شیخ (ره) با آن پولی که به او داده بود، مسجدی ساخته است؛ تعجب کرد که چرا شیخ چنین کرده؛ غافل از اینکه، شیخ به فکر ساختن خانه آخرت است!

  • Ø      و از زبور ؛ هر کس هواهای نفسانی(شهوات) را ترک کند، از آفات و بلایا در امان خواهد بود.

در روایتی در جلد 17 بحار الأنوار صفحه 781 آمده است:

فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَة

شهوات انواعی دارد:

بعضی شهوت خواب دارند؛ و هر چه بخوابند، باز هم تمایل به خواب دارند بعضی شهوت مال دارند؛ هر چه پول به دست می آورند ،طمعشان بیشتر می شود بعضی شهوت ریاست دارند؛ برای به دست آوردن مقام، از هر طریقی وارد می شوند بعضی شهوت زیبایی دارند؛ هر چند ماه یکبار جایی از صورتش را عمل می کند بعضی شهوت جنسی دارند؛ واز هر راهی برای تخلیه شهوت استفاده می کنند بعضی شهوت تنوع طلبی دارند؛ باید وسایلشان را زود زود عوض کنند مانند:

تنوع طلبی در تلفن همراه؛ که هر ماه گوشی اش را عوض می کند تنوع طلبی در ماشین؛ باید تند تند ماشین عوض کند تنوع طلبی در لباس؛ برای هر مهمانی یک مدل جدید لباس تهیه می کند. تنوع طلبی در دکوراسیون منزل؛ باید مبل و پرده و … را هر سال عوض کند.

انسانهای شهوتطلب و لذتطلب که به زندگی زناشویی خود قانع نیستند سر و کارشان با دادگاه است و آبروی خود را که بزرگترین سرمایه است از دست میدهند و اینها همه به خاطر این است که مرزها و حریمها را رعایت نمیکنند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که مفاسدی که امروزه جامعه را فراگرفته است خیلی بیشتر از قبل است و اکنون مفاسد اجتماعی، جامعه را احاطه کرده است و اینکه در روایات وارد شده است که حفظ دین در آخرالزمان به منزله این است که انسان آتش را در کف دست خود نگه دارد، بیانگر همین مطلب است، اما در عین حال باید با این مفاسد مبارزه کرد و خود را از گرفتار شدن به این مفاسد حفظ کرد.

  • Ø      و از قرآن: هر کسی که به خدا توکل کند، خداوند او را کفایت می کند

انسان نباید به غیر خدا متوسل شود چون خداوند متعال است که همهکاره خلقت است. مهمترین چیز برای انسان این است که از آنچه در دست دیگران است مأیوس باشد و امیدش فقط به لطف و عنایت خداوند متعال باشد کما اینکه امیرالمؤمنین امام علی (ع) فرموده است: «الْغِنَى‏ الْأَکْبَرُ الْیَأْسُ عَمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ».

شما خیال نکنید که حضرت یوسف براى اینکه یک انسان بود توانست از زلیخا فرار کند علامه طباطبایى (ره ) مى فرمودند: بیست و چهار زمینه گناه براى یوسف بود اما نه تنها به زلیخا پشت پا مى زند، به بیست و چهار زمینه پشت پا مى زند و فرار مى کند! چرا؟…چون به خدا اعنماد داشت. آری اگر به خدا اعتماد باشد، خدا در بن بستها دست انسان را مى گیرد.

خدایا کبریت داری(کلیپ)

1. آسایش را در بهشت قرار دادم و مردم در دنیا جستجو می کنند.
2. علم را در گرسنگی قرار دادم و مردم در سیری جستجو می کنند.
3. عزت را در بیداری شب قرار دادم ولی مردم در دربار جستجو می کنند.
4. بزرگی را در تواضع قرار دادم ولی مردم در تکبر جستجو می کنند.
5. استجابت دعا را در لقمه حلال قرار دادم و مردم در سر و صدا جستجو می کنند.
6. ثروت را در قناعت قرار دادم ولی مردم در انباشت جستجو می کنند.

نماز بی ولایت = ابن ملجم مرادی

حج بی ولایت = شمر بن ذی الجوشن

قرآن بی ولایت = حجاج بن یوسف ثقفی

 إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ

 میان شما دو چیز سنگین و گران‏بها مى ‏گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: قرآن و عترت من أهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در کنار حوض بر من درآیند.

اصول و فروع دین؛ بدون پذیرش ولایت مقبول نیست و محبت اهل بیت(ع) بدون عمل به واجبات و ترک محرمات کارساز نیست که نیست!!!

قد قامت الصلاة که می بندی، یادت باشد؛ به سوی کعبه ای نماز می گذاری که مولودش ولی است؛ علی است، علی!!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۲
فرشید اکبری farshid akbari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی